Predstojnik Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske naglasio je da je suradnja s civilnim društvom jedno od glavnih načela Strategije suzbijanja korupcije, ali i obveza i odgovornost svih nadležnih tijela javne vlasti. Uspješnost suradnje ovisi o otvorenosti i spremnosti za dijalog, javnosti i transparentnosti informacija o napretku provedbe antikorupcijskih mjera te izgradnji povjerenja između civilnog društva i državnih institucija. Spremnost na dijalog i raspravu trebala bi biti sastavni dio pripreme i provedbe svih zakona, propisa i akata što je važna pretpostavka za stjecanje povjerenja građana u rad državne uprave. Javnost i transparentnost informacija o provedbi mjera Akcijskog plana nužna su pretpostavka za aktivni angažman svih društvenih aktera na ovome području. Razvijeno civilno društvo podrazumijeva novu dinamiku odnosa između javnog, privatnog i neprofitnog, nevladinog sektora te građana u zajedničkom radu za opće dobro. Okrugli stol bi trebao dati novi poticaj za jačanje uzajamnog povjerenja i razumijevanja na području zajedničke borbe protiv korupcije, ali i u ostalim sferama društvenog djelovanja.
Ministar pravosuđa naglasio je važnost rasprava o temama vezanim uz korupciju te kako je dosta učinjeno u 2008., ali je izrazio i nezadovoljstvo rezultatima, te napomenuo kako se cjelovito djelovanje očekuje u 2009. Preuzimanjem funkcije ministra, odredio je i prioritete svog djelovanja:
- borba protiv korupcije i organiziranog kriminala;
- borba za jačanje neovisnog sudstva;
- rješavanje zaostataka u postupanju sudova.
Sva tri prioriteta su izravno povezana s borbom protiv korupcije te se, sukladno njima, kreće u izmjene na operativnoj, strukturnoj i normativnoj razini. U vrlo kratkom roku uspješno je razvijena tzv.
Uskočka vertikala na razini policije i Državnog odvjetništva, a od 1. siječnja, postojat će i specijalizirani odjeli županijskih sudova koji će odlučivati o oduzimanju protupravno stečene imovine. Normativne promjene uključuju donošenje pojedinih ključnih zakona iz tzv. antimafijaškog paketa. Pristupa se i izmjeni Zakona o kaznenom postupku, koja će omogućiti zapljenu imovine za koju se sumnja da je nelegalno stečena, a teret dokazivanja prebacuje se na osumnjičenog.
Suzana Jašić ispred GONG-a napomenula je kako se čini da korupcije svakim danom ima sve više, što je vjerojatno rezultat činjenice da se o tome društvenom problemu povećala svijest pa se građani sve manje ustručavaju prijavljivati sumnjive situacije. Govoreći o analizi suradnje civilnog društva i države u provedbi mjera suzbijanja korupcije, provedenoj od strane GONG-a, naglasila je veću važnost pitanja KAKO se provode određene mjere, od pitanja KOLIKO ih je provedeno u proteklom razdoblju. Analiza je pokazala pozitivne trendove u suradnji, ali i ukazala na postojanje velikog prostora za poboljšanja, osobito kod pojedinih tijela.
Zorislav Antun Petrović (Transparency International Hrvatska) istaknuo je želju za društvom u kojem korupcija neće predstavljati problem. Iako se korupcija može pojaviti u svakoj pori društva, naglašeno je da se ona može smanjiti jedino zajedničkim djelovanjem čitavog društva.
Govoreći o korupciji i medijima, g. Dušan Miljuš istaknuo je činjenicu da su mediji otvorili mnoge korupcijske teme, ali i da se korupcija pojavljuje i u samim medijima što baca tamno svjetlo na čitavu profesiju. U tom slučaju, državni sektor mora reagirati te istražiti i procesuirati optužene. Napomenuto je kako je potrebno govoriti i o činjenici da se novinare u pojedinim redakcijama, koji žele pisati o korupciji, marginalizira ili čak prisiljava na odlazak iz profesije. Kao krajnju posljedicu imamo nekoliko novinara koji danas svoj posao rade pod policijskom zaštitom.
U nastavku Okruglog stola, Dragan Zelić iz GONG-a predstavio je rezultate GONG-ove analize suradnje civilnog društva i države u provedbi mjera suzbijanja korupcije. Obzirom da sama Strategija suzbijanja korupcije u Republici Hrvatskoj navodi nužnost suradnje države u borbi protiv korupcije, sa svim segmentima društva, analiza je imala za cilj provjeriti u kojoj mjeri se provodi suradnja s civilnim društvom te, na temelju tih saznanja, prirediti preporuke za tijela javne vlasti, ali i za organizacije civilnoga društva.
Analiza je provedena putem Upitnika o suradnji s tijelima javne vlasti, koji je početkom studenoga 2008. godine poslan na 45 udruga, sindikata i instituta, a koji su prepoznati kao mogući partneri državnim tijelima u provedbi Strategije te koji su razvrstani prema područjima djelovanja, odnosno odgovarajućim područjima Akcijskog plana Strategije. Povratnu informaciju poslalo je 19 udruga koje djeluju u sljedećim područjima: sprječavanje sukoba interesa, financiranje političkih stranaka, pravo na pristup informacijama, integritet državnih službi, javne nabave, javne financije, zaštita „zviždača“, pravosuđe i zdravstvo.
Kao primjeri dobre prakse istaknuti su Ured za javnu nabavu Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva, Ministarstvo financija, Ured za udruge te Agencija lokalne demokracije, dok se kritike organizacija obuhvaćenih istraživanjem uglavnom odnose na nemogućnost ostvarivanja prava na pristup informacijama, a među istaknutim primjerima loše prakse našao se Grad Zagreb i područje zdravstva općenito.
U svojoj Analizi GONG je dao preporuke institucijama zaduženima za provedbu Strategije:
- u cilju podizanja transparentnosti same Strategije, izvršenje Akcijskog plana nužno je učiniti javno dostupnim
- radi kvalitetnog praćenja provedbe mjera, potrebno je razraditi sistem evaluacije izvršenja mjera
- prilikom same evaluacije nužno je ustanoviti razloge za neizvršenje pojedinih mjera
- potrebno je osmisliti sustavnu suradnju s OCD-ovima na provedbi mjera uz iskazivanje jasne političke volje za takvom suradnjom te razvijati svijest kod državnih dužnosnika i službenika o potrebi za zajedničkim radom na suzbijanju korupcije
- nužno je da Vlada što skorije usvoji već izrađeni tekst Kodeksa pozitivne prakse savjetovanja sa zainteresiranom javnošću u oblikovanju i provedbi javnih politika i na taj način ostvari nužne preduvjete za realizaciju te suradnje
kao i preporuke OCD-ovima:
- prostora za suradnju i mnogo veću razinu aktivnosti ima u područjima gospodarstva, znanosti, obrazovanja i športa, integriteta državnih službi te dijelom javnih financija i pravosuđa
- bilo bi korisno da udruge, sindikati i instituti međusobno više i češće surađuju
- potrebno je osvještavati poziciju OCD-ova kao neovisnih organizacija koje djeluju za opće dobro te koje za svoje kritičko promišljanje i djelovanje ne mogu biti ugrožene
Ravnatelj USKOK-a, g. Dinko Cvitan, pojasnio je određene pravce djelovanja svojeg ureda, naglasivši
- nultu stopu tolerancije prema korupciji, što znači da ne postoje osobe zaštićene od krivičnog gonjenje u slučaju sumnje na korupciju
- potrebu osiguranja dobre strukture djelovanja i kvalitetno osoblje
- nužnost racionalnog djelovanja prilikom procesuiranja slučajeva korupcije, ali i prilikom reagiranja USKOK-a, naglasivši da njegov Ured reagira na sve spoznaje i razumne sumnje o mogućoj korupciji
U raspravi koja je uslijedila naglašeni su problemi povezani s korupcijom na lokalnim razinama, gdje neka istraživanja pokazuju kako je korupcija pravilo, a ne iznimka, te kako je i represija prema novinarima u lokalnim sredinama puno izraženija. Istaknut je i problem tzv. „zviždača“, osoba koje ukazuju na korupciju, a koje su prema mnogima nedovoljno zaštićene te je istaknut i prijedlog eventualne izrade posebnog zakona o zaštiti zviždača. Iznesena su mnoga stajališta o potrebi za većom suradnjom između države i civilnog društva u području borbe protiv korupcije, a istaknut je i problem objektivnosti organizacija u prozivanju za korupciju pojedinih tijela, osobito ako od istih dobivaju financijsku potporu.
Zaključci Okruglog stola mogu se sažeti na sljedeći način:
- za organizacije civilnoga društva važno je postići neovisnost financiranja kako bi se očuvala i neovisnost djelovanja – potrebno je tražiti donatore za željene projekte, a ne pisati projekte za unaprijed dogovorene donatore;
- tijela javne vlasti i Vlada trebali bi jasnije dati do znanja da je suradnja s civilnim društvom potrebna i korisna;
- najbolji lijek za korupciju je transparentnost i javnost rada te dostupnost relevantnih podataka kako bi svatko mogao ocijeniti utječe li netko/nešto na djelovanje organizacije/tijela, koje bi moralo biti od općeg dobra;
- naredna prigoda za suradnju civilnoga društva i Vlade u ovom području svakako bi trebala biti vezana za antikorupcijsku kampanju Ministarstva pravosuđa, koja će, kako je najavljeno započeti sredinom siječnja 2009., te su organizacije civilnoga društva pozvane da u toj kampanji i sudjeluju.
GONG-ovu Analizu početka suradnje organizacija civilnoga društva i tijela javne vlasti u borbi protiv korupcije možete preuzeti
ovdje, kao i
Dodatak analizi.